Hvordan opbevarer din virksomhed data?

Mange virksomheder bruger Dropbox eller Google Drev til opbevaring af personfølsomme data. Det kan være information om medarbejderne, personlige informationer om brugerne eller måske statistik over, hvem der har gjort hvilke (ind)køb. Fordelene ved Dropbox, eller en anden public cloud løsning, er, at det er billigt. Typisk er det endda helt gratis. Dropbox, Google Drev, Microsoft One mf. har en version, som man kan bruge kvit og frit uden at det koster en krone.Sekundært kan de føles nemme at bruge. Dropbox kan man installere på to minutter. Det samme med Google Drev, hvorefter man er kørende og har adgang til sine filer fra både arbejds- og privatcomputeren, iPaden og telefonen. Når det så er sagt, så findes der betalte services, hvor dine data også er placeret i skyen, der er lige så nemme og brugervenlige at bruge.

Ulemper ved opbevaring af data i en public cloud

Der er ret beset flere ulemper forbundet med at bruge en public cloud tjeneste. Den altoverskyggende ulempe er udfordringen med sikkerheden. Hvem har rettighederne over din uploadede data, og hvem – ud over jer selv internt i organisation – har adgang til jeres data? Stoler du nok på firmaet bag Dropbox til, at dine data er i trygge hænder, og hvordan vil du kontrollere, at der ikke er andre, der får private data om jeres medarbejdere, kunder og produkter at se? Hvis uheldet er ude og Dropbox er ude for et uheld, ved du så, om der foreligger en backup af jeres data? Hvordan vil du få fat i denne backup? Spørgsmålene er mange, men din virksomheds data er oftest fortrollige og uerstattelige. Det kan derfor være vitalt for din forretning, at du undersøger den valgte tjeneste til bunds, inden du vælger din leverandør.

Foruden sikkerhedsaspektet, så gør I klogt i at vælge en leverandør, der opbevarer deres data inden for EU’s ydre grænser. EU-domstolene har lige underkendt Safe Harbour-aftalen fra år 2000, hvilket gør det ulovligt for virksomheder i EU at opbevare deres data i fx USA. Derudover er persondataforordningen i EU lige revideret, hvilket bl.a. giver de nationale myndigheder mulighed for at sanktionere kraftigere over for virksomheder, der bryder loven. Det er nu muligt at idømme bøder på op til 4 % af virksomhedens årlige omsætning eller 20 millioner euro.

Alternativer til opbevaring af data i cloud

Der findes flere alternativer til de gratis fildelingstjenester. Bl.a. kan du vælge at få opbevaret jeres data i et datacenter, der fysisk er placeret i Danmark. I får stadig de samme fordele, som hvis I havde valgt Dropbox eller Google Drev. Jeres data vil stadig være opbevaret i skyen og derved være tilgængelige på alle jeres enheder. Ulemperne bliver I til gengæld sparet for; jeres data vil være i sikre hænder, der foretages dagligt backup og indholdet er gemt væk for nysgerrige øjne. Få det bedste fra 2 verdener og opbevar jeres data i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *