Tips til billig markedsføring

Mange små og mellemstore virksomheder prioriterer ikke markedsføring ret højt. I stedet for en marketingmedarbejder, brochurer eller merchandise, vil pengene hellere bruges på endnu en sælger, flere kundemøder eller anden form for salgsindsats. Logikken er klar. En sælger kan banke døre ind og få ordrer i bogen. En sælger kan nemt måles på fastsatte KPI’er og en sælger kan forøge omsætningen på en håndgribelig og konkret måde.Man må ikke glemme, at markedsføringens funktion vil være at understøtte salget. Markedsføring kan styrke virksomhedens brand, fastholde kunderne i virksomheden over længere tid og generelt nå ud til flere potentielle kunder, end en decideret salgsindsats kan. Markedsføring kan på en måde oversættes til at være en indirekte salgsform, hvor værdien kan være sværere at gøre op, men hvor indsatsen kan være ti gange så værdifuld for virksomheden, som en direkte salgsindsats kan. I dette indlæg får du 2 gode tips til effektiv og billig markedsføring

Messedeltagelse

Messedeltagelse er både salg og markedsføring. Kombinationen er god, hvis din virksomhed gerne helt konkret vil kunne måle på indsatsen, og med det samme få værdifuld viden, kontakter og kundeemner, som den kan bearbejde.

Messedeltagelse kan synes nemt, men det kræver en vis mængde forberedelse. Der skal lægges en plan for deltagelsen. Hvad er målet? Hvordan er tilgangen? Hvad ønsker vi at tage med tilbage til virksomheden? Dernæst skal de fysiske rammer planlægges. Der skal laves en stand (afhængigt af pladsen, der er til rådighed) og så skal der trykkes brochurer. Husk for alt i verden visitkort.

Merchandise

Merchandise er en af de typer af markedsføring, hvor stykprisen er lav. Kuglepenne, keyhangers mm. kan fås helt ned til et 1 – 2 kr. per stk. Dette giver store muligheder for at kunne nå bredt ud. Når du ønsker synlighed via merchandise, er det vigtigt, at du starter med at gøre dig nogle tanker omkring din virksomhed og de associationer, du ønsker brugeren skal have. Hvilken type merchandise egner sig til din virksomhed? Er I håndværkere, kan I lave nøgleringe med indbyggede meterbånd eller LED-lommelygter. Er det et revisorfirma, så passer kuglepenne bedre. Det er også vigtigt, at du overvejer, hvilken type kunder, I har, og hvad de foretrækker. Hvis det din målgruppe er ung, så er billige keyhangers med tryk eller USB-nøgler sagen, imens den ældre del af befolkningen måske foretrækker det anderledes.

Det er også vigtigt, at kvaliteten ikke er for ringe. Du vil jo gerne have, at brugerne bruger dit merchandise i dagligdagen, og det må derfor nødvendigvis være af en vis kvalitet. Dernæst må man også bare konstatere, at gode varer holder længere, så målt på synlighed, så vil en god reklamet-shirts kunne holde i flere år, imens trykket på den billige model, måske allerede skalder af efter 3 vaske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *